Waarom klinkt in mineur geschreven muziek treurig?

En wat is de essentie van dergelijke muziek, ik bedoel, is het een combinatie van bepaalde noten tegelijkertijd? Of van een bepaalde opéén volging van noten? Of van bepaalde noten? Zou je het kunnen herkennen aan een partituur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (2)

Wanneer iets in mineur geschreven is dan worden bepaalde noten verlaagd. Omdat het verlaagd wordt klinkt het minder licht en luchtig dus geeft dat een treurig gevoel. En ja, als je noten kunt lezen dan kan je dit zeker herkennen aan een partituur. Wanneer je dan bijvoorbeeld een C akkoord ziet staan waarvan de tweede noot (de E dus) verlaagd is, dan weet je dat het een akkoord in mineur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Je kunt dat inderdaad aan de partituur zien. Want een mineur toonladder heeft kleine tertsen, terwijl een majeur toonladder grote tertsen heeft. De terts (3e toon van de toonladder) bepaalt of een akkoord vrolijk of treurig klinkt. De kleine terts ligt een halve toon lager dan de grote terts. Bij een C akkoord is de terts dus E (groot) of Es (kleine terts).
Maar waarom klinkt dat nou droevig? Het schijnt dat dit cultureel bepaald is.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard een correct antwoord maar wel erg technisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de discussie een beetje gevolgd op de door jou opgegeven URL, maar nu wordt het me nog minder duidelijk: iemand stelt daar dat "A mineur en C majeur dezelfde toonladders zijn". Daaruit begrijp ik dat een compositie geschreven in A mineur vanuit een ander gezichtspunt geschreven is in C majeur?!